Dynasty tietopalvelu Haku RSS Nivalan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://poytakirjat.nivala.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://poytakirjat.nivala.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Tekninen lupajaos
Pöytäkirja 29.08.2023/Pykälä 52

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


 

 

Suunnittelutarveratkaisu Niittynevan aurinkovoimala

 

Teklupaj 29.08.2023 § 52  

307/10.03.00.03/2023  

 

Ennakkovaikutusten arviointi laadittu: Kyllä [ ] Ei [ ]

 

Liitteet: Peruskarttaote, asemapiirros, aluesuunnitelma, paneelirakennelma, hakemusselostus , ympäristöolosuhdeselvitys, maisema-analyysisuunnitelma, rakennustapaselostus, POP ELY lausunto, Pohjois-Pohjanmaan museo lausunnot arkeologinen kulttuuriperintö ja rakennettu kulttuuriympäristö, kaavoittajan lausunto

Oheismateriaali: Suunnittelutarveratkaisuhakemus, harkinnanvaraisesti annettava JulkL 7 §

 

Valmistelija 

 Vt. rakennustarkastaja p. 040 344 7250

 

Asia Aurinkoenergian tuotantoalue

 

Hakija Skarta Energy Solarparks Oy heidi.saarenpaa@skarta.fi

 Miestentie 9   0505681942

 02150 ESPOO

 

Rakennuspaikka  

 

Kylä   Koko tila/määräala

 Erkkilä  Määräala

 

 Kiinteistötunnus      535-404-89-74, 535-404-18-428,

  535-404-18-192, 535-404-21-147 ja

  535-404-21-78

 Pinta-ala  n. 11.4 ha     

 

Hanke Aurinkoenergan tuotantoalueen rakentaminen.

   

Rakennuspaikan sijainti

 

 Rakennuspaikka sijaitsee Nivalan Erkkilässä n. 5 km:n etäisyydellä Nivalan keskustasta Kärsämäen suuntaan VT 28:n eteläpuolella.

     

Naapurien kuuleminen

Kuulemisesta säädetään MRL:n 173 §:ssä ja MRA:n 86 §:ssä.  Ennen asian ratkaisemista on naapureille ja muille, joiden asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikut­taa, varattava tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen.

 

                                       Rakennusvalvonta on järjestänyt julkisen kuulemisen hankkeen johdosta. Hankkeesta on tiedotettu Nivalan kaupungin ilmoitustaululla 27.6.-28.7.2023 ja Nivala-lehdessä 29.6.2023.

 

Huomautukset

Yksi rajanaapuri jätti kirjallisen huomautuksen. Rajanaapurin huomautus:

 

"Omistan suunnitteilla olevan Niittynevan aurinkovoimalaan rajoittuvan kiinteistön -------, kiinteistötunnus ---------------.

 

Totean ensinnäkin, että minulta ei ole pyydetty suostumusta hankkeeseen. Voi olla, että veljeni kiinteistön entisenä omistajana on suostumuksen antanut. Tällöin asia on kunnossa.

 

Toiseksi totean aurinkovoimalan rajasta kiinteistöäni vastaan, että maastossa nähtävissä oleva "nautintaraja" kiinteistöä ---------- vastaan on virheellinen. Puustoa kiinteistöltä ---------- hakattaessa on rajapyykin 2 sijaintia tulkittu väärin, jolloin puuta on hakattu puoleltani ja on syntynyt hakkuun raja, joka helposti muodostuu nautintarajaksi. Olen etsinyt rajapyykin 2. Se on maastossa nähtävissä. Kiinteistöni raja kulkee täten rajapyykistä 3 rajapyykkiin 2 ja edelleen rajapyykkiin 1, mistä väli 2-1 on aurinkovoimalan vastaista rajaa. Koska rajapyykki 1 on kadonnut ojan kaivuun yhteydessä tulee hakijan kustannuksellaan selvittää rajapyykin 1 sijainti, jotta vältyttäisiin rajavirheeltä. Samalla tulee rajapyykin 2 sijainti asianmukaisesti mitatuksi. Siten hakija hakekoon maanmittaustoimistolta virallisen rajankäynnin voimalan vastaiselle kiinteistöni rajalle rajapyykistä 2 rajapyykkiin 1.

 

Muutoin minulla ei ole suunnitelmasta muistutettavaa"

 

Vastine

 Hakija on jättänyt vastineen huomautuksesta 23.8.2023:

 

 " Maankäytön suunnittelun reunaa siirretään suunnittelutarvealueen aluepiirustuksessa niin paljon, että rajankäyntitarve jää alueen ulkopuolelle - sama asia luonnollisesti huomioidaan toimenpideluvan asemapiirustuksessa.

 

 Korjatut ALUEPIIRUSTUS ja ASEMAPIIRUSTUS toimitetaan päivän parin kuluessa, jotta ovat päätöskokouksessa käytettävissä."

 

Lausunnot                    

Hankkeesta on pyydetty Ilmavoimien esikunnan, kaavoittajan, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen ja Pohjois-Pohjanmaan museon lausunnot.

 

Ilmavoimien esikunta ei antanut lausuntoa hankeesta.

 

Kaavoittaja on puoltanut hakemusta ja lausunut seuraavaa:

 

 "Arki arvokkaalla maisema-alueella ohjeessa todetaan, että Suurten aurinkovoimala-alueiden sijoittamista avoimeen maastoon valtakunnallisesti tai maakunnallisesti arvokkailla maisema-alueilla tulisi välttää. Mikäli voimala sijoitetaan arvokkaalle maisema-alueelle, tulisi se suunnitella niin, että siitä ei tule hallitsevaa maisemaelementtiä. Aurinkovoimaloiden maisemavaikutukset ovat merkittäviä ja pitkäaikaisia."

Toimija on laatinut suunnittelualueelle ympäristöolosuhdeselvityksen, jonka mukaan Aurinkopuiston asentaminen ja toiminta alueella ei todennäköisesti vaikuta merkittävästi hanke alueen valmiiksi yksipuolisiin luontoarvoihin. Hankealue aidataan turvallisuussyistä suurten eläinten ja ihmisten liikkumisen estämiseksi alueella. Tämä tulee vaikuttamaan jollakin tasolla isompien maaeläinten liikkumiseen.

Aurinkovoimala-alueen kaakkoispuolelle, näkemäalueelle on suunniteltu istutettavaksi matalaa puuistutusta, kuten esim. vuorimäntyä, joka rajoittaisi paneelien näkymistä kaukomaisemassa. Samanlaista suojaa suosittelisin myös luoteispuolelle voimala-aluetta, jolla Kajaanintieltä oleva näkymää paneelikenttään voitaisiin rajoittaa ja samalla maisemavaikutukset kaukomaisemaan vähenisivät."

 

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus on hakemuksesta lausunut seuraavaa:

 

"L-vastuualue

Liikennevastuualue ottaa kantaa suunnittelutarveratkaisuhakemukseen valtatielle 28 osoitettujen liittymien osalta. Hankealue sijoittuu valtatien 28 läheisyyteen. Kyseessä on päätie, joka palvelee ennen kaikkea pitkämatkaista liikennettä ja yleisesti ottaen liittymälupia myönnetään pääteille rajoitetusti. Keskimääräinen vuorokausiliikenne hankealueen

kohdalla on noin 1700 ajoneuvoa vuorokaudessa ja nopeusrajoitus on 100 km/h. Suunnittelutarveratkaisuhakemuksen aineistossa kerrotaan hankealueelle kuljettavan olemassa olevien liittymien kautta, noin tieosoitteesta 28/21/1240/oikea ja mahdollisesti myös tieosoitteesta noin 28/21/670/oikea.

 

Liikennevastuualue huomauttaa, että liittymien nykyisen käyttötarkoituksen esitetään muuttuvan ja liittymät todennäköisesti tarvitsevat parantamista. Liittymille tulee hakea liittymälupaa liittymien käyttötarkoituksen muuttamista ja liittymien parantamista varten. Valtatien liikenteen näkökulmasta yleensä paras ratkaisu on rakentaa yksi hyvä liittymä hankealueelle. Kahden liittymän tarpeelle on esitettävä erityiset perustelut.

Hankkeen rakentamisen ja käytön aiheuttamista raskaan- ja

henkilöautoliikenteen määristä tulee esittää arvio. Liittymäluvan

edellytykset ratkaistaan liittymälupaprosessissa. Lisätietoja liittymäluvan hakemisesta ja tarvittavista liitteistä löytyy osoitteesta https://www.elykeskus.fi/liittymat.

 

Y-vastuualue

ELY-keskus toteaa, että sen tehtävään kuuluu MRL:n 18 §:n perusteella valvoa, että kaavoituksessa, rakentamisessa ja muussa alueiden käytössä otetaan huomioon vaikutuksiltaan valtakunnalliset ja merkittävät maakunnalliset asiat. Merkittäviltä osin suunnittelutarveratkaisua koskeva harkintavalta on luvan käsittelijällä.

 

Tällä hetkellä Suomessa ei ole olemassa valtakunnallista ohjeistusta tai oikeuskäytäntöä siitä, mitä MRL:n mukaisia lupamenettelyjä teollisen kokoluokan aurinkovoimaloiden rakentamisessa sovelletaan. Hankkeissa

tulee ratkaista tapauskohtaisesti, mitä lupamenettelyä kulloinkin

sovelletaan. MRL ei mahdollista aurinkovoimaloiden rakennuslupien myöntämistä suoraan yleiskaavan perusteella. Mikäli suunnittelutarveratkaisun edellytykset eivät täyty, on alueelle laadittava asemakaava.

 

MRL 137 §:ssä on asetettu edellytykset suunnittelutarveratkaisun

myöntämiselle. Rakentaminen mm. ei saa aiheuttaa haittaa

asemakaavoitukselle, yleiskaavoitukselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle, ja rakentamisen on oltava sopivaa maisemalliselta kannalta eikä se saa vaikeuttaa erityisten luonnon- tai kulttuuriympäristön arvojen säilyttämistä.

 

Alueella voimassa olevat kaavat ohjaavat alueen suunnittelua.

Hankealueella ei ole yleis- tai asemakaavaa. Pohjois-Pohjanmaan 1.-3. vaihemaakuntakaavoissa ei ole osoitettu alueelle käyttötarkoitusmerkintää. Hankkeen suunnittelussa ja luvituksessa on huomioitava hankkeen sijoittuminen maakuntakaavassa osoitetulle maakunnallisesti arvokkaalle Malisjokivarren maisema-alueelle.

 

Hakemusaineiston mukana toimitetussa maisema-analyysisuunnitelmassa on tunnistettu, että teollisen kokoluokan aurinkovoimalaalueiden sijoittamista avoimeen maastoon valtakunnallisesti tai maakunnallisesti arvokkailla maisema-alueilla tulisi välttää. Samassa asiakirjassa on myös mainittu, että mikäli voimaloita sijoitetaan arvokkaalle maisema-alueelle, tulisi se suunnitella niin, että siitä ei tule hallitsevaa maisemaelementtiä. Aurinkovoimaloista aiheutuvat maisemavaikutukset ovat merkittäviä ja pitkäaikaisia.

 

Hankkeesta laadittujen havainnekuvien ja alueleikkauskuvien pohjalta voidaan arvioida hankkeen merkitystä erityisesti maisemalliselta kannalta sekä kulttuuriympäristön arvojen osalta. Havainnekuvat ovat hyvin

laadittuja ja niiden perusteella voi todeta maiseman muuttuvan hankkeen myötä. Alueleikkauskuvien perusteella erityisesti valtatieltä 28 avautuvaan peltomaisemaan aurinkovoimalasta ei kuitenkaan muodostuisi hallitsevaa elementtiä, vaan alueen korkeussuhteet huomioiden peltomaisemaa voisi havainnoida aurinkovoimalakentän yli valtatiellä 28 liikkuvasta ajoneuvosta. Huomioitavaa on myös, että maanmittauslaitoksen

ilmakuvien perusteella valtatieltä 28 ei ole ollut hankkeen sijaintipaikan kohdalla näkymää peltoaukealle maakunnallisesti arvokkaiden maisema-alueiden hyväksymisen ajankohtana (3. vaihemaakuntakaava, 2015), vaan peltoaukean ja valtatien välissä on ollut metsäkaistale.

 

Havainnekuvien ja ilmakuvien perusteella peltoalue, jolle hanke sijoittuu, on maisematilaltaan osin metsän rajaama. Suunnittelualue on osa laajaa avointa viljelymaisemaa sijoittuen aukean reunalle. Maisema-analyysisuunnitelmassa on tunnistettu näkemäsuunnat, joihin rakentamisella on maisemallisia vaikutuksia. Aurinkopaneelien varsinaisessa avautumissuunnassa etelässä lähin asuinrakennus sijaitsee noin 300 metrin etäisyydellä hankealueesta. Suunnitellulla hankkeella on maisemallisia vaikutuksia hankkeen lähialueelle. Huomioiden hankkeen sijoittuminen arvokkaan maisemaalueen reuna-alueelle ja korkeusasemaltaan Kajaanintien korkotason alapuolelle, suunniteltu hanke ei kuitenkaan todennäköisesti merkittävällä

tavalla vaikeuta erityisten kulttuuriympäristön arvojen säilyttämistä. ELY-keskus pitää tärkeänä, että asiasta pyydetään myös alueellisen vastuumuseon lausunto. Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksella ei ole muuta huomautettavaa suunnittelutarveratkaisuhakemuksesta."

 

Pohjois-Pohjanmaan museo antoi hankkeen johdosta kaksi lausuntoa, ensimmäinen lausunto käsitteli alueen arkeologiaa ja toinen alueen rakennettua kulttuuriympäristöä.

 

" NIVALA Niittyneva, aurinkoenergian tuotantoalueen suunnittelutarveratkaisun hakemussuunnitelma / arkeologia

 

Nivalan kaupungin rakennusvalvonta on pyytänyt Pohjois-Pohjanmaan museolta lausuntoa Nivalan Niittynevan aurinkopuiston suunnittelutarveratkaisun hakemussuunnitelmasta. Tämä Pohjois-Pohjanmaan museon lausunto koskee arkeologista kulttuuriperintöä.

 

Skarta Energy Oy hakee suunnittelutarveratkaisua Nivalan Niittynevan alueelle rakennettavalle aurinkovoimapuistolle. Hankealue sijaitsee noin 3,5 kilometrin päässä Nivalan keskustasta koilliseen. Hankealueen koko on noin 11,4 ha ja alueen kiinteistöt ovat olleet maatalouskäytössä. Nivalan sähköasema sijaitsee noin 500 metrin päässä hankealueelta, Kajaanintien ja Sarjankyläntien välisellä alueella, jonne aurinkopuiston tuottama sähkö mahdollisesti johdetaan maakaapelein. Myös synergiayhteistyö tuulivoimapuistolle rakennettavan sähköaseman kanssa voi olla mahdollista.

 

Niittynevan alueelle suunnitellaan rakennettavaksi aurinkovoimalan paneelikenttä, useita muuntamoita, puiston käytön ja kunnossapidon vaatima huoltotie, huoltopiha sekä pienet huoltorakennukset. Toimenpidelupahakemukseen on liitetty parhaan käsityksen mukaiset luonnokset aluerakennelmista. Rakennussuunnitelmien mukaan aurinkopaneelien teline perustetaan ulottamalla pystyprofiilit riittävän syvälle kantavaan pohjaan (1,5 m). Paneelien, muuntamoiden ja huoltorakenteiden sijoittelu alueella tarkentuu myöhemmin.

 

Hankealueelta ei tunneta muinaismuistolain (295/1963) rauhoittamia kiinteitä muinaisjäännöksiä tai muita arkeologisen kulttuuriperinnön kohteita. Suunnittelualue on kuulunut arkeologisen inventoinnin piiriin viimeksi vuonna 2005 Nivalan kaupungin inventoinnin yhteydessä. Vaikka aiempi arkeologinen selvitys on vanha, Pohjois-Pohjanmaan museo arvioi, että suunnittelualue ei ole maastoltaan ja topografialtaan potentiaalista uusille arkeologisen kulttuuriperinnön kohteille. Suurin osa hankealueesta sijaitsee vanhalla peltoalueella, jonka vuoksi aluetta on jo muokattu runsaasti. Hankealueelle ei ole tarvetta tehdä arkeologista selvitystä.

 

Suunnittelutarveratkaisuluvan myöntämiselle ei ole muinaismuistolain mukaista estettä. Museo kuitenkin muistuttaa, että mikäli esimerkiksi rakentamistöiden yhteydessä tavataan merkkejä kiinteästä muinaisjäännöksestä tai irtaimia muinaisesineitä, tulee työ muinaismuistolain 14 § sekä 16 § mukaisesti keskeyttää ja viipymättä ilmoittaa asiasta Pohjois-Pohjanmaan museoon (kulttuuriymparisto.ppm@ouka.fi). Pohjois-Pohjanmaan museolla ei ole muuta huomautettavaa hankkeesta arkeologisen kulttuuriperinnön osalta."

 

" Lausunto, Nivalan Niittynevan aurinkovoimalan suunnittelutarveratkaisu/Rakennettu kulttuuriympäristö

 

Nivalan kunta on pyytänyt Pohjois-Pohjanmaan museolta lausuntoa liittyen Nivalan Niittynevan aurinkovoimalan suunnittelutarveratkaisuun. Skarta Energy Solarparks Oy on hakenut Nivalan kaupungin rakennusvalvonnalta suunnittelutarveratkaisua ja toimenpidelupaa aurinkovoimalan rakentamiseksi Nivalan Niittynevalle. Hankealue sijaitsee kiinteistöillä 535-404-89-74, 535-404-18-428, 535-404-18-192, 535-404-21-147 ja 535-404-21-78, jotka ovat olleet aikaisemmin maatalouskäytössä. Rakennettavan alueen pinta-ala on n. 10,5 ha ja hankkeelle varatun alueen ala n. 11,4 ha. Suunnittelualue sijaitsee n. 3,5 kilometriä koilliseen Nivalan keskustasta. Aurinkopaneelien korkeus on n. 3,3 metriä.

 

Kaavatilanne

 

Suunnittelualueella ei ole voimassa yleis- tai asemakaavaa. Alueella on voimassa Pohjois-Pohjanmaan 1. 2. ja 3. vaihemaakuntakaava. Maakuntakaavassa suunnittelualue sijoittuu maaseudun kehittämisen kohdealueelle. Kaavamääräyksissä mainitaan: Merkinnällä osoitetaan ylikunnallisia maaseutuasutuksen alueita, joilla kehitetään erityisesti maatalouteen ja muihin maaseutuelinkeinoihin, luonnon- ja kulttuuriympäristöön sekä maisemaan tukeutuvaa asumista, elinkeinotoimintaa ja virkistyskäyttöä. Vyöhykkeillä on tarvetta kehittää kuntien yhteistyöllä yhtenäisiä suunnitteluperiaatteita.

 

Suunnittelumääräyksistä todetaan: Yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa on kiinnitettävä huomiota luonnon ja ympäristön kestävään käyttöön, maatalouden ja muiden maaseutuelinkeinojen toimintaedellytyksiin, maiseman hoitoon, vesistön vedenlaadun turvaamiseen ja ulkoilureittien kehittämiseen. Yksityiskohtaisemmassa kaavoituksessa tulee määritellä tulvan aiheuttamat rajoitukset rakentamiselle. (Pohjois-Pohjanmaan 2. vaihemaakuntakaava).

 

Maakuntakaavassa suunnittelualue sijoittuu maakunnallisesti arvokkaalle maisema-alueelle Malisjokivarren kulttuurimaisema (Pohjois-Pohjanmaan valtakunnallisesti ja maakunnallisesti arvokkaiden maisema-alueiden päivitys- ja täydennysinventointi 2013-2015). Suunnittelumääräyksissä todetaan: Alueen yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa ja kehittämisessä on otettava huomioon alueen ominaispiirteet sekä maisema- ja kulttuuriarvot. Alueen suunnittelussa on arvioitava ja sovitettava yhteen maakuntakaavassa osoitetun käyttötarkoituksen mukainen maankäyttö sekä maisema- ja kulttuuriympäristöarvot. Maisema-alueella tulee edistää peltojen, niittyjen ja muiden avoimien maisematilojen säilymistä. Uudis- ja täydennysrakentamisen suunnittelussa tulee kiinnittää erityistä huomiota rakentamisen sopeutumiseen sijainniltaan ja rakennustavaltaan maisemaan.

 

Rakennettu kulttuuriympäristö

 

Suunnittelualueelle ei sijoitu arvokkaita rakennetun kulttuuriympäristön kohteita. Lähin arvokas rakennetun kulttuuriympäristön arvokohde on suunnittelualueelta n. 500 metriä itään sijaitseva maakunnallisesti arvokas Vuolteenahon tila.

 

Maisema

 

Tällä hetkellä ei ole olemassa ympäristöministeriön, tai minkään muun tahon, ohjeistusta siitä, miten teollisen kokoluokan aurinkovoimaloiden sijoitteluun liittyvät kysymykset tulisi ratkaista. Täten jokainen hanke tulee arvioida tapauskohtaisesti. Merkittäviltä osin suunnittelutarveratkaisua koskeva harkintavalta on luvan käsittelijällä.

 

Niittynevan hankkeesta on laadittu maisema-analyysi-suunnitelma, jonka perusteella hankkeen maisemallisia ja kulttuuriympäristöllisiä vaikutuksia on mahdollista arvioida. Aurinkovoimaloiden sijoittelun lähtökohtana tulisi olla, että niitä ei sijoiteta arvokkaille maisema-alueille. Kyseinen seikka on tunnistettu myös suunnitelmassa. Suunnitelmassa on myös mainittu, että mikäli voimala sijoitetaan arvokkaalle maisema-alueelle, tulisi se suunnitella niin, että siitä ei tule hallitsevaa maisemaelementtiä.

 

Suunnitelman havainnekuvien perusteella voidaan arvioida, että hankkeen toteutuessa maisema väistämättä muuttuu, kun aurinkopaneelikenttä lisää näkymään uuden elementin ja todennäköisesti vuosikymmeniä maisemassa säilyvän teollisen kerrostuman. Aurinkovoimala tulee näkymään erityisesti Kajaanintieltä ja Vuolteenahontieltä.

 

Niittynevan suunnittelualue sijaitsee Malisjokivarren maakunnallisesti arvokkaan maisema-alueen länsireunassa, kun taas alueen arvokkaimmat näkymät sijaitsevat maisema-alueen keskellä. Suunniteltu paneelikenttä sijaitsee Kajaanintietä alempana ja on osin metsän peitossa.

 

Suotuisasta korkotasosta, osittaisesta metsänpeitteestä ja suunnittelualueen syrjäisestä sijainnista johtuen hankkeen maisemallisen vaikutuksen voidaan kokonaisuudessaan arvioida olevan lievä tai korkeintaan kohtalainen. Tällöin voidaan katsoa, että hanke ei toteutuessaan luultavasti merkittävällä tavalla heikennä alueen maisemallisia ja kulttuuriympäristöllisiä arvoja.

 

Pohjois-Pohjanmaan museolla ei ole muuta huomautettavaa suunnittelutarvehakemukseen."

 

Hankkeen vaikutukset maisemaan ja naapureihin

 

 Rakennuspaikka on noin 12 hehtaarin suuruinen useasta tilasta ja määräalasta Nivalan Erkkilässä Kajaanintien

 eteläpuolella. Alue on maatalouskäytössä.

 

Kaavoitustilanne 

 

 Suunnittelualueella ei ole voimassa yleis- tai asemakaavaa. Alueella on voimassa Pohjois-Pohjanmaan 1. 2. ja 3. vaihemaakuntakaava. Maakuntakaavassa suunnittelualue sijoittuu maaseudun kehittämisen kohdealueelle. Kaavamääräyksissä mainitaan: Merkinnällä osoitetaan ylikunnallisia maaseutuasutuksen alueita, joilla kehitetään erityisesti maatalouteen ja muihin maaseutuelinkeinoihin, luonnon- ja kulttuuriympäristöön sekä maisemaan tukeutuvaa asumista, elinkeinotoimintaa ja virkistyskäyttöä. Vyöhykkeillä on tarvetta kehittää kuntien yhteistyöllä yhtenäisiä suunnitteluperiaatteita.

 ¨

 Suunnittelumääräyksistä todetaan: Yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa on kiinnitettävä huomiota luonnon ja ympäristön kestävään käyttöön, maatalouden ja muiden maaseutuelinkeinojen toimintaedellytyksiin, maiseman hoitoon, vesistön vedenlaadun turvaamiseen ja ulkoilureittien kehittämiseen. Yksityiskohtaisemmassa kaavoituksessa tulee määritellä tulvan aiheuttamat rajoitukset rakentamiselle. (Pohjois-Pohjanmaan 2. vaihemaakuntakaava).

 Maakuntakaavassa suunnittelualue sijoittuu maakunnallisesti arvokkaalle maisema-alueelle Malisjokivarren kulttuurimaisema (Pohjois-Pohjanmaan valtakunnallisesti ja maakunnallisesti arvokkaiden maisema-alueiden päivitys- ja täydennysinventointi 2013-2015). Suunnittelumääräyksissä todetaan: Alueen yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa ja kehittämisessä on otettava huomioon alueen ominaispiirteet sekä maisema- ja kulttuuriarvot. Alueen suunnittelussa on arvioitava ja sovitettava yhteen maakuntakaavassa osoitetun käyttötarkoituksen mukainen maankäyttö sekä maisema- ja kulttuuriympäristöarvot. Maisema-alueella tulee edistää peltojen, niittyjen ja muiden avoimien maisematilojen säilymistä. Uudis- ja täydennysrakentamisen suunnittelussa tulee kiinnittää erityistä huomiota rakentamisen sopeutumiseen sijainniltaan ja rakennustavaltaan maisemaan.

 

Hankkeen vaikutukset 

                                  Vaikutukset kaavoitukselle ja alueiden käytön muulle järjestämiselle

 

 Hankkeella ei ole merkittäviä vaikutuksia kaavoitukselle tai alueiden käytölle.

 

Maisemalliset vaikutukset ja vaikutukset luonnon- tai kulttuuriympäristön arvojen säilymiseen.

 

 Suunnitellulla hankkeella on maisemallisia vaikutuksia hankkeen

 lähialueelle. Huomioiden hankkeen sijoittuminen arvokkaan maisemaalueen reuna-alueelle ja korkeusasemaltaan Kajaanintien korkotason alapuolelle, suunniteltu hanke ei kuitenkaan todennäköisesti merkittävällä tavalla vaikeuta erityisten kulttuuriympäristön arvojen säilyttämistä.

 

 Vaikutukset yhdyskuntakehitykselle

 

 Aurinkopuistoa ei ole tarpeen liittää vesijohtoon tai viemäriin.

 

 Sähköaseman läheisyydessä n. 500 m päässä on Elenia Verkko Oyj:n sähköasema, johon aurinkovoimala on tarkoitus liittää.

 

 Hankealueen toteutuminen vaatii teiden rakentamista.

 Kulku aurinkopuistoon tapahtuu valtatien 28 (Kajaanintie), kautta. Aurinkovoimalan tieliittymälle tulee hakea liittymälupa.

 

Ratkaisuvalta

Maankäyttö- ja rakennuslain 137 §:n 5 momentin mukaan rakennus­luvan myöntämiselle säädettyjen edellytysten olemassaolon suunnittelutarvealueella ratkaisee

rakennuslupamenettelyn yhteydessä tai erillisessä menettelyssä kunnan päättämä viranomainen.

 Nivalan kaupungin hallintosäännön mukaan tekninen lupajaos päättää rakennusluvan edellytyksistä suunnittelutar­vealueella.

 

Sovelletut oikeusohjeet

 Maankäyttö- ja rakennuslain 16 §:n mukaan

 suunnittelutarvealueella tarkoitetaan aluetta, jonka käyttöön liittyvien tarpeiden tyydyttämi­seksi on syytä ryhtyä erityisiin toimenpiteisiin, kuten teiden, vesijoh­don tai viemärin rakentamiseen.

 

Maankäyttö- ja rakennuslain 137 §:n 1 momentin mukaan sen lisäksi mitä rakennusluvan edellytyksistä muutoin säädetään, rakennus­luvan myöntäminen 16 §:ssä tarkoitetulla suunnittelutarvealueella, jolle ei ole hyväksytty asemakaavaa, edellyttää, että rakentaminen 1) ei aiheuta haittaa kaavoitukselle tai alueiden käytön muulle jär­jes­tämiselle; 2) ei aiheuta haitallista yhdyskuntakehitystä; ja 3) on sopi­vaa maisemalliselta kannalta eikä vaikeuta erityisten luonnon- tai kulttuuriympäristön arvojen säilyttämistä eikä virkistystarpeiden tur­vaamista.

 

 Rakentamisessa on mahdollisuuksien mukaan säästettävä arvokkaita kasvillisuuden reunavyöhykkeitä, luonnon merkittäviä kauneusarvoja ja erikoisia luonnonesiintymiä kuten siirtolohkareita, kauniita yksittäispuita, jne.

 

Esittelijä 

 Vt. rakennustarkastaja Ojala Ari

 

Päätösesitys 

 Tekninen lupajaos suostuu hakemukseen, koska vireillä oleva hanke ei aiheuta haittaa kaavoitukselle tai alueiden muulle järjestämiselle eikä vaikeuta erityisten luonnon- tai kulttuuriympäristön arvojen säilyttämistä eikä virkistystarpeiden turvaamista.
 
Hankkeeseen ryhtyvä velvoitetaan kartoittamaan rakentamisaikaisen tilanteen uhanalaisten lajien, esim. peltosirkun, varalta ja tarvittaessa huomioida löydöt rakentamisessa.

Jos rakentamistöiden yhteydessä tavataan merkkejä kiinteästä muinaisjäännöksestä tai irtaimia muinaisesineitä, tulee työ muinaismuistolain 14 § sekä 16 § mukaisesti keskeyttää ja viipymättä ilmoittaa asiasta Pohjois-Pohjanmaan museoon
 
Suunnittelutarveratkaisun ehtona on liittymälupa VT 28:lta (Kajaanintie).

Rajanaapurin muistutus on otettava huomioon.
                                        
Suunnittelutarvepäätös on voimassa kaksi (2) vuotta päätöksen voimaantulosta.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeen 31.8.2023

Hakijan on suoritettava 25.5.2016 voimaan tulleen taksan 14 §:n 3.kohdan mukainen maksu, joka on 400 euroa.

Hakijan on haettava MRL n mukainen rakennuslupa ennen rakennustöihin ryhtymistä.

Tähän päätökseen voidaan hakea muutosta kirjallisella valituksella Pohjois-Suomen hallinto-oikeudelta (valitusosoitus liitteenä)

 

Päätös 

 Elisa Helander esitti, että asia palautetaan takaisin valmisteluun ja kaavoittajan tarkentaa lausuntoaan, koska maankäytönohjauksessa painotetaan, että rakentaminen ohjataan viljelymaiden ulkopuolelle.
Helanderin esitys ei saanut kannatusta.

Esittelijän esitys hyväksyttiin.

Elisa Helander jätti eriävän mielipiteen päätöksestä.

 

 

 

OTE: Hakija, POP ELY-keskus, vt. rakennustarkastaja, laskuttaja

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa