RSS-linkki
Kokousasiat:https://poytakirjat.nivala.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://poytakirjat.nivala.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Tekninen lupajaos
Pöytäkirja 23.05.2023/Pykälä 35
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Teknisen lupajaoksen lausuma Korkeimman hallinto-oikeuden lausumapyyntö valitukseen Pohjois-Suomen hallinto-oikeuden päätöksestä 27.10.2022 1493/2022
Teklupaj 23.05.2023 § 35
245/10.03.00.02/2021
Ennakkovaikutusten arviointi laadittu: Kyllä [ ] Ei [ ]
Liitteet: Korkeimman oikeuden lausumapyyntö, valituslupahakemus ja valitus
Valmistelija
Vt. rakennustarkastaja p. 040 344 7250
Korkeimmalle hallinto-oikeudelle on tullut anomus valitusluvan myöntämiseksi Pohjois-Suomen hallinto-oikeuden 27.10.2022 antamasta päätöksestä nro 1493/2022. Anomuksessaan valittajat vaativat, että Pohjois-Suomen hallinto-oikeuden päätös tulee kumota siltä osin, kun päätöksessä jätetään tuulivoimaloiden KUK01, KUK03-KUK05 ja KUK07-KUK09 koskevat poikkeamispäätökset voimaan.
Korkein hallinto-oikeus pyytää teknisen lupajaoksen lausumaa 25.5.2023 mennessä.
Esittelijä
Vt. rakennustarkastaja Ojala Ari
Päätösesitys
Vaatimuksen perusteluissa perustellaan poikkeamislupien hylkäämistä seuraavasti:
1. Rakennuslupapäätökset Nivalan kaupungin teknisen lupajaoksen 25.05.2021 ovat syntyneet virheellisen prosessin tuloksena, eli virheellisessä järjestyksessä ja P-S:n hallinto-oikeus ole tätä asiaa antamassaan päätöksessä huomioinut.
Rakennustarkastaja ei voida pitää asiassa esteellisenä siksi, että hän on tehnyt virkatehtäviinsä kuuluvaa valmistelua. MRL 21 § 2. momentin sekä Hallintolain 8 §:n mukaan rakennustarkastajan tehtäviin kuuluu asiakkaiden neuvonta.
Ympäristösihteerillä on esittelijänä ollut läsnäolo-oikeus teknisen lupajaoksen kokouksessa Nivalan kaupungin hallintosäännön nojalla.
2. Osa tuulivoimaloista sijoittuu liian lähelle Nivalan varalaskupaikasta, joka toimii osana Suomen varalentotukikohtien järjestelmää.
Tuulivoimalat sijaitsevat yleiskaavassa määritellyillä paikoilla.
3. Kerrottua erityistä syytä kaavamääräyksestä poikkeamiselle ei ole olemassa. Voimaloiden koon kasvattaminen ei ole teknistä kehitystä eikä laissa tarkoitettu erityinen syy.
Maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:n 2 momentissa poikkeamisen myöntämiselle säädetyt oikeudelliset edellytykset täyttyvät. Kun otetaan huomioon hakijan hakemuksensa tueksi tuulivoimaloiden teknisestä kehityksestä esittämät seikat, poikkeamisen myöntämiselle on ollut olemassa myös erityinen syy.
4. TM Voima Kukonaho Oy:n lupahakemuksessa esittämien tuulivoimaloiden melu-, luonto- ja ympäristövaikutukset on "hyväksytty" virheellisinä.
Selvitysten perusteella vaikutus luontoarvoihin tai tuulivoimapuiston muuhun maankäyttöön eivät ennalta arvioiden eroa merkittävästi osayleiskaavan mukaisesti rakennettavien tuulivoimaloiden aiheuttamista vaikutuksista.
Ottaen huomioon, että Pohjois-Suomen hallinto-oikeus on kumonnut KUK01- ja KUK09-tuulivoimaloiden rakennusluvat tulee luvanhakijan päivittää selvitykset melu-, luonto ja ympäristövaikutuksista.
5. Virheellisessä prosessissa annettu päätös merkitsee toimivallan ylitystä.
Poikkeamislupien käsittelyssä ei ole tapahtunut prosessivirhettä.
6. P-S:n hallinto-oikeuden päätöksellä on evätty valitusoikeus rajanaapurilta, viereiseltä ja vastapäätä olevilta maanomistajilta.
Pohjois-Suomen hallinto-oikeus on ratkaissut valitusoikeuden olemassa olon Maankäyttö- ja rakennuslain nojalla.
Lisäksi tekninen lupajaos toteaa, että Korkein hallinto-oikeus on 21.4.2023 antamallaan päätöksellään 1261/2023 hylännyt valituslupahakemukset rakennusluvista eikä ole antanut ratkaisua valituksiin, on voimassa Pohjois-Suomen Hallinto-oikeuden 27.10.2022 antama päätös nro 1495/2022. Päätöksessä nro 1495/2022 on kumottu KUK01- ja KUK09-tuulivoimaloiden rakennusluvat ja jätetty tukimatta valitukset KUK03-KUK05, KUK07 ja KUK08-tuulivoimaloiden rakennusluvista. Tuulivoimaloilla KUK03-KUK05, KUK07 ja KUK08-tuulivoimaloilla on lainvoimaiset rakennusluvat. Rakennuslupien lupaehdoissa ei ole lainvoimaista poikkeamispäätöstä.
Tekninen lupajaos katsoo, että Pohjois-Suomen hallinto-oikeuden päätös 1493/2022 on pidettävä voimassa ja eikä valitusoikeutta tule myöntää.
Päätös
Lupajaos keskusteli asiasta. Keskustelun aikana Tuomas Sarjanoja esitti, että vt. rakennustarkastajan päätösesityksen kohtaa 6. muutetaan seuraavasti:
Koska laki ei määrittelee viereiseltä tai vastapäätä olevalta tilasta matkaa rakennuskohteeseen, olisi oikeusvaltioperiaatteen mukaista, että Korkein hallinto-oikeus myöntää valitusoikeuden myös Välimaa tilan 535-406-11-33 omistajalle tuulivoiman KUK09 osalta ja että valitusoikeus myönnetään myös 535-406-20-0 tilan omistajalle tuulivoimalan KUK08 osalta.
Tuovi Kumpulainen kannatti Sarjanojan esitystä. Lisäksi Kumpulaine esitti, että vt. rakennustarkastajan päätösehdotuksesta poistetaan viimeinen lause. Sarjanoja ja Gummerus kannattivat Kumpulaisen esitystä.
Lupajaos hyväksyi yksimielisesti muutokset päätösesitykseen.
Teknisen lupajaoksen lausuma Korkeimmalle hallinto-oikeudelle:
1. Rakennuslupapäätökset Nivalan kaupungin teknisen lupajaoksen 25.05.2021 ovat syntyneet virheellisen prosessin tuloksena, eli virheellisessä järjestyksessä ja P-S:n hallinto-oikeus ole tätä asiaa antamassaan päätöksessä huomioinut.
Rakennustarkastaja ei voida pitää asiassa esteellisenä siksi, että hän on tehnyt virkatehtäviinsä kuuluvaa valmistelua. MRL 21 § 2. momentin sekä Hallintolain 8 §:n mukaan rakennustarkastajan tehtäviin kuuluu asiakkaiden neuvonta.
Ympäristösihteerillä on esittelijänä ollut läsnäolo-oikeus teknisen lupajaoksen kokouksessa Nivalan kaupungin hallintosäännön nojalla.
2. Osa tuulivoimaloista sijoittuu liian lähelle Nivalan varalaskupaikasta, joka toimii osana Suomen varalentotukikohtien järjestelmää.
Tuulivoimalat sijaitsevat yleiskaavassa määritellyillä paikoilla.
3. Kerrottua erityistä syytä kaavamääräyksestä poikkeamiselle ei ole olemassa. Voimaloiden koon kasvattaminen ei ole teknistä kehitystä eikä laissa tarkoitettu erityinen syy.
Maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:n 2 momentissa poikkeamisen myöntämiselle säädetyt oikeudelliset edellytykset täyttyvät. Kun otetaan huomioon hakijan hakemuksensa tueksi tuulivoimaloiden teknisestä kehityksestä esittämät seikat, poikkeamisen myöntämiselle on ollut olemassa myös erityinen syy.
4. TM Voima Kukonaho Oy:n lupahakemuksessa esittämien tuulivoimaloiden melu-, luonto- ja ympäristövaikutukset on "hyväksytty" virheellisinä.
Selvitysten perusteella vaikutus luontoarvoihin tai tuulivoimapuiston muuhun maankäyttöön eivät ennalta arvioiden eroa merkittävästi osayleiskaavan mukaisesti rakennettavien tuulivoimaloiden aiheuttamista vaikutuksista.
Ottaen huomioon, että Pohjois-Suomen hallinto-oikeus on kumonnut KUK01- ja KUK09-tuulivoimaloiden rakennusluvat tulee luvanhakijan päivittää selvitykset melu-, luonto ja ympäristövaikutuksista.
5. Virheellisessä prosessissa annettu päätös merkitsee toimivallan ylitystä.
Poikkeamislupien käsittelyssä ei ole tapahtunut prosessivirhettä.
6. P-S:n hallinto-oikeuden päätöksellä on evätty valitusoikeus rajanaapurilta, viereiseltä ja vastapäätä olevilta maanomistajilta.
Koska laki ei määrittelee viereiseltä tai vastapäätä olevalta tilasta matkaa rakennuskohteeseen, olisi oikeusvaltioperiaatteen mukaista, että Korkein hallinto-oikeus myöntää valitusoikeuden myös Välimaa tilan 535-406-11-33 omistajalle tuulivoiman KUK09 osalta ja että valitusoikeus myönnetään myös 535-406-20-0 tilan omistajalle tuulivoimalan KUK08 osalta.
OTE: Korkein hallinto-oikeus
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |