Dynasty tietopalvelu Haku RSS Nivalan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://poytakirjat.nivala.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://poytakirjat.nivala.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginvaltuusto
Esityslista 22.05.2025/Asianro 58

Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa

 

 

SotePela-kiinteistöjen yhtiöittäminen - siirron päälinjaukset

 

Khall 16.12.2024 § 456 

 

 

Ennakkovaikutusten arviointi laadittu: Kyllä [ ] Ei [x ]

 

Valmistelija 

 Talousjohtaja p. 040 344 7206

 

Sote-uudistuksessa kuntien omistuksessa olleet kiinteistöt jäivät kuntien omistukseen ja hyvinvointialueet tulivat niihin vuokralle. Uudistuksen voimaanpanolaki määritteli ensimmäisten vuosien vuokra-ajan ja -tason. Mikäli kunta aikoo jatkaa toimitilojen hallintaa siirtymäajan jälkeen, tulee tilat yhtiöittää, mikäli toiminta tapahtuu kilpailutilanteessa markkinoilla (kuntalaki 126§).

 

Yhtiöittämisvelvollisuutta tulkitaan laajasti. Esimerkiksi terveyskeskuksen tilojen vuokrauksen katsotaan tapahtuvan kilpailluilla markkinoilla.

 

Yhtiöittämisratkaisun toteutukseen vaikuttavat merkittävästi Pohteen palveluverkkolinjaukset ja tilojen tarve, josta saadaan lisätietoja Pohteen oman valmistelun edetessä. Pohteelta saadut tiedot otetaan huomioon kaupungin valmistelussa prosessin kaikissa vaiheissa.

 

Yhtiöittämisen valmistelussa on tunnistettu seuraavat vaiheet:

 

  1. Valmistelu: Valmistellaan siirtyvien kohteiden kokonaisuus ja tarkastellaan kohteiden vuokrauksen kannattavuus.
    1. Määritellään siirtyvien kohteiden kokonaisuus
      1. Salkutetaan yhtiöitettäviin, jatkojalostettaviin, myytäviin ja alaskirjattaviin.
      2. Arvioidaan täyttyykö yhtiöittämisvelvoite
    2. Tarkastellaan kannattavuus kohdekohtaisesti.
      1. Määritellään kohdekohtainen korjausvelka.
      2. Määritellään kohteille markkinaehtoinen vuokra.
      3. Määritellään kohteiden siirtohinnat.
      4. Esitys vuokrasopimusten tavoiteajasta ja tuottotavoitteesta.
    3. Valmistellaan esitys siirron toteutustavasta
      1. Valmistellaan kohdekohtainen rahoitusmalli niille, joissa vastaanottajana konserniyhtiö.
      2. Haetaan tarvittaessa verottajan ennakkoratkaisu veroseuraamuksista.
      3. Tehdään ennakkovaikutusten arviointi soveltuvin osin.

 

  1. Päätöksenteko: Linjaus siirron toteuttamistavasta.
    1. Päätös 4/2025 mennessä
      1. Siirtomalli / toimenpiteet kohteittain
      2. Rahoitusmalli kohteittain

 

  1. Toteutusvaihe: siirto konserniyhtiöön / myynti / jatkojalostus/ purkaminen.
    1. Neuvottelut Pohteen kanssa vuokrattavien tilojen kokonaisuudesta ja vuokrasopimuksista.
      1. Yhtiö tekee vuokrasopimukset Pohteen kanssa.

 

Valmistelijan ehdotus

Kaupunginhallitus merkitsee yhtiöittämisen askelmerkit tietoon saaduksi ja nimeää valmistelutyöryhmän, jossa on 2 teknisen lautakunnan jäsentä, 1 kaupunginhallituksen ja puheenjohtajiston edustaja, kaupunginjohtaja, tekninen johtaja ja talousjohtaja sekä erikseen kutsuttavina asiantuntijajäseninä tilapalvelupäällikkö, rakennuttajainsinööri, controller sekä Kiinteistö Oy Kestin toimitusjohtaja.

 

Esittelijä 

 Kaupunginjohtaja Karikumpu Päivi

 

Päätösesitys 

 Kaupunginhallitus merkitsee yhtiöittämisen askelmerkit tietoon saaduksi ja nimeää valmistelevan työryhmän.

 

Päätös 

 Kaupunginhallitus merkitsi yhtiöittämisen askelmerkit tietoon saaduksi.

Kaupunginhallitus nimesi jäsenet valmistelemaan työryhmään:
Juho Tölli ja Jukka Kumara teknisen lautakunnan edustajat,  Jarmo Pihlajaniemi puheenjohtajiston edustaja (työryhmän puheenjohtaja), Hilkka Suni Kh:n edustaja. Kaupunginjohtaja, tekninen johtaja, talousjohtaja. Erikseen kutsuttavina asiantuntijajäseninä tilapalvelupäällikkö, rakennuttajainsinööri, controller, Kiinteistö Oy Kestin toimitusjohtaja sekä Nivalan Teollisuuskylä Oy:n toimitusjohtaja.

 

Merk.  Asiantuntijoina tämän pykälän aikana kuultiin
talousjohtaja Ulla Alinia klo 17.35- 18.04,
tekninen johtaja Ville Repoa klo 17.35- 18.04
sekä rakennuttajainsinööri Aki Karppista klo 17.35- 18.04.

 

Merk.  Tämän pykälän esittely kuultiin yhtä aikaa § 455 esittelyn kanssa.

 

Merk.  Eija-Riitta Niinikoski oli esteellisenä (yhteisöjäävi) poissa kokouksesta tämän pykälän päätöksenteon ajan klo 18.04- 18.11.

 

Merk. Hilkka Suni toimi kokouksessa puheenjohtajana tämän pykälän ajan.

 

OTE: Valmistelutyöryhmän jäsenet ja asiantuntijajäsenet

 

 

 

 

Khall 20.01.2025 § 13 

 

 

Ennakkovaikutusten arviointi laadittu: Kyllä [ ] Ei [ ]

 

Valmistelija 

 Hallintojohtaja p. 040 344 7201

 

Kaupunginhallitus on nimennyt 16.12.2024 § 456 Sote-kiinteistöjen yhtiöittämisen valmistelutyöryhmän. Työryhmän nimeämisiin on tullut päivitystarpeita, koska valmistelun edetessä päätöksenteossa voi tulla esteellisyyksiä eteen. Jotta työryhmän työ olisi mahdollisimman sujuvaa tulisi työryhmän puheenjohtaja nimetä uudestaan ja nimetä myös asiantuntija jäseniä.

 

Esittelijä 

 Kaupunginjohtaja Karikumpu Päivi

 

Päätösesitys 

 Kaupunginhallitus päättää nimetä Sote-kiinteistöjen yhtiöittämisen valmistelutyöryhmän puheenjohtajan sekä asiantuntija jäsenen.

 

Päätös 

 Kaupunginhallitus päätti tarkentaa Sote-kiinteistöjen yhtiöittämisen valmistelutyöryhmän kokoonpanoa siten, että puheenjohtajana toimii Juho Tölli ja asiantuntija jäseninä Jarmo Pihlajaniemi ja Hilkka Suni. Valmisteluryhmän kokoonpanoa täydennettiin lisäksi siten, että  asiantuntijajäseniksi nimettyjen tilalle nimitettiin Elisa Helander sekä Ari Kukkurainen.

 

 

OTE: Nimetyt

 

 

Khall 10.02.2025 § 40 

 

 

Ennakkovaikutusten arviointi laadittu: Kyllä [ ] Ei [ ]

 

Valmistelija 

 Kaupunginjohtaja p. 040 344 7200

 

Kaupunginhallitukselle annetaan valmistelun tilannekatsaus tiedoksi.

 

Esittelijä 

 Kaupunginjohtaja Karikumpu Päivi

 

Päätösesitys 

 Kaupunginhallitus merkitsee tilannekatsauksen tietoon saaduksi.

 

Päätös 

 Merkittiin tiedoksi.

 

Merk. Tämän pykälän aikana asiantuntijana kuultiin talousjohtaja Ulla Alinia klo 14.54-15.37.

 

 

Khall 12.05.2025 § 177 

 

 

Ennakkovaikutusten arviointi laadittu: Kyllä [ ] Ei [ ]

 

Valmistelija 

 Talousjohtaja p. 040 344 7206

 

 Kaupunginhallituksen nimeämän valmistelutyöryhmän toimeksiantona (Khall 16.12.2024 § 456) oli tuoda päätöksentekoon linjaus siirron toteutumisen tavasta siten, että esitetään siirtomalli ja toimenpiteet kohteittain, sekä rahoitusmalli kohteittain.

 

 Valmisteluryhmä tuo esille, että siirto tulee toteuttaa periaatteella, joka ei aiheuta Nivalan kaupungille taloudellista rasitetta.

 

 Yhtiön vuokraustoiminnan kannattavuus riippuu tulevista vuokrasopimuksista. Omistajan tavoitteena on, että tilojen vuokraustoiminta on yhtiölle kannattavaa.

 

 Vuokraneuvotteluiden keskiössä tulee olla eurot / neliö, ja vuokranmäärityksessä tulee ottaa huomioon kaikki lyhyen ja pitkän aikavälin tilakustannukset. Vuokraustoiminnan katsotaan tapahtuvan markkinoilla, joten yhtiön on perusteltua asettaa vuokrahinnalle kohtuullinen tuottotavoite.

 

 Siirtohintaa on tarkasteltu kohdekohtaisesti. Siirtohintana on perusteltua käyttää rakennusten tasearvoa. Tasearvo tulee olemaan pääomavuokran todennäköinen perusta. Optiona jäteään auki mahdollisuus määritellä siirron yhteydessä myös tasearvo uudestaan.

 

 Vuokraneuvotteluiden tulos ei ole tiedossa. Siirtomallissa tulee olla joustoa, joka mahdollistaa toimimisen kokonaistaloudellisesti parhaalla tavalla, kun neuvotteluiden lopputulos on selvillä.

 

 Valmistelutyöryhmä esittää kaupungin omistamien sotekiinteistöjen yhtiöittämisen toteutustavasta seuraavaa:

 

 Siirtomalli kohteittain:

 

 Kotikeskus ja Päiväkeskus jäävät kaupungille ja alaskirjataan vaiheittain.

 

 Koy Kestille myydään vain Pohteen sotepalveluiden käytössä säilyviä kohteita. Näitä ovat tämän hetken arvion mukaan ainakin terveyskeskus, apuvälinelainaamo ja Tarhin toimintakeskus. Maapohja jää kaupungille.

 

 Paloasema myydään Nivalan Kapinakiinteistöt Oy:lle. Maapohja jää kaupungille.

 

 Koy Laatuluhdin ja Koy Forumin osakkeet sekä Kytölänpuhto voidaan myydä tytäryhtiölle tai ulkopuoliselle ostajalle.

 

 Rahoitusmalli:

 

-          Siirtoarvona käytetään lähtökohtaisesti rakennusten tasearvoa.

-          Perustellusta syystä siirtohintana voidaan käyttää muutakin arvoa.

-          Osa siirrosta toteutetaan apporttisijoituksena ja osa kaupalla.

-          Apporttina siirretään enintään 50 % kohteista, joissa tasearvo on korkea.

-          Kaupunki sitoutuu alustavasti myöntämään yhtiölle pitkäaikaisen lainan kauppahinnan maksamiseen.

-          Kaupunki pääomistajana voi tarvittaessa vahvistaa yhtiöiden pääomarakennetta.

-          Kaupungin tekemälle pääomasijoitukselle asetetaan tuotto-odotus.

-          Rahoitusmallin yksityiskohdat tarkennetaan kohteittain näitä periaatteita noudattaen.

 

Esittelijä 

 Kaupunginjohtaja Karikumpu Päivi

 

Päätösesitys 

 Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle hyväksyttäväksi 12.5.2025 kaupunginhallituksen esityslistan esittelytekstissä esitetyt linjaukset sotepela -kiinteistöjen yhtiöttämisen päälinjauksiksi.

 

Päätös 

 Hyväksyttiin.

 

 

Merk. Asiantuntijana läsnäolo- ja puheoikeudella tämän pykälän esittelyn

 aikana oli talousjohtaja Ulla Alin klo 14.43-15.02.

 

Merk. Puheenjohtajana kokouksessa tämän pykälän aikana oli

 Elisa Helander.

 

Merk. Esteellisenä poissa kokouksesta tämän pykälän päätöksenteon ajan

 olivat Eija-Riitta Niinikoski Pohde aluevaltuutettu (yhteisöjäävi),

 Hilkka Suni Kiinteistö Oy Kesti hallituksen jäsen (yhteisöjäävi),

 Jarmo Pihlajaniemi Kiinteistö Oy Kesti pj. (yhteisöjäävi).

 He olivat poissa kokouksesta klo 15.02-15.04. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kvalt 22.05.2025     

243/00.01.02.00/2023  

 

Ennakkovaikutusten arviointi laadittu: Kyllä [ ] Ei [ ]

 

Esittelijä 

 Kaupunginjohtaja Karikumpu Päivi

 

Päätösesitys 

 Kaupunginhallituksen nimeämän valmistelutyöryhmän toimeksiantona (Khall 16.12.2024 § 456) oli tuoda päätöksentekoon linjaus siirron toteutumisen tavasta siten, että esitetään siirtomalli ja toimenpiteet kohteittain, sekä rahoitusmalli kohteittain.

Valmisteluryhmä tuo esille, että siirto tulee toteuttaa periaatteella, joka ei aiheuta Nivalan kaupungille taloudellista rasitetta.
 
Yhtiön vuokraustoiminnan kannattavuus riippuu tulevista vuokrasopimuksista. Omistajan tavoitteena on, että tilojen vuokraustoiminta on yhtiölle kannattavaa.

Vuokraneuvotteluiden keskiössä tulee olla eurot / neliö, ja vuokranmäärityksessä tulee ottaa huomioon kaikki lyhyen ja pitkän aikavälin tilakustannukset. Vuokraustoiminnan katsotaan tapahtuvan markkinoilla, joten yhtiön on perusteltua asettaa vuokrahinnalle kohtuullinen tuottotavoite.
 
Siirtohintaa on tarkasteltu kohdekohtaisesti. Siirtohintana on perusteltua käyttää rakennusten tasearvoa. Tasearvo tulee olemaan pääomavuokran todennäköinen perusta. Optiona jäteään auki mahdollisuus määritellä siirron yhteydessä myös tasearvo uudestaan.
 
Vuokraneuvotteluiden tulos ei ole tiedossa. Siirtomallissa tulee olla joustoa, joka mahdollistaa toimimisen kokonaistaloudellisesti parhaalla tavalla, kun neuvotteluiden lopputulos on selvillä.

Valmistelutyöryhmä esittää kaupungin omistamien sotekiinteistöjen yhtiöittämisen toteutustavasta seuraavaa:

Siirtomalli kohteittain:
 
Kotikeskus ja Päiväkeskus jäävät kaupungille ja alaskirjataan vaiheittain.
 
Koy Kestille myydään vain Pohteen sotepalveluiden käytössä säilyviä kohteita. Näitä ovat tämän hetken arvion mukaan ainakin terveyskeskus, apuvälinelainaamo ja Tarhin toimintakeskus. Maapohja jää kaupungille.
 
Paloasema myydään Nivalan Kapinakiinteistöt Oy:lle. Maapohja jää kaupungille.

Koy Laatuluhdin ja Koy Forumin osakkeet sekä Kytölänpuhto voidaan myydä tytäryhtiölle tai ulkopuoliselle ostajalle.

Rahoitusmalli:

- Siirtoarvona käytetään lähtökohtaisesti rakennusten tasearvoa.
- Perustellusta syystä siirtohintana voidaan käyttää muutakin arvoa.
- Osa siirrosta toteutetaan apporttisijoituksena ja osa kaupalla.
- Apporttina siirretään enintään 50 % kohteista, joissa tasearvo on korkea.
- Kaupunki sitoutuu alustavasti myöntämään yhtiölle pitkäaikaisen lainan kauppahinnan maksamiseen.
- Kaupunki pääomistajana voi tarvittaessa vahvistaa yhtiöiden pääomarakennetta.
- Kaupungin tekemälle pääomasijoitukselle asetetaan tuotto-odotus.
- Rahoitusmallin yksityiskohdat tarkennetaan kohteittain näitä periaatteita noudattaen.

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle hyväksyttäväksi esitetyt linjaukset sotepela -kiinteistöjen yhtiöttämisen päälinjauksiksi.

 

Päätös 

  

 

 

OTE: Talousjohtaja, controller, taloushallinnon asiantuntija, sote-kiinteistöjen yhtiöittämisen valmistelutyöryhmä, tekninen lautakunta

 


Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa