RSS-linkki
Kokousasiat:https://poytakirjat.nivala.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://poytakirjat.nivala.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Tekninen lupajaos
Esityslista 03.12.2024/Asianro 77
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |
Kiinteistökohtaiseen järjestettyyn jätteenkuljetukseen liittyminen, kiinteistö 535-401-0001-0012
Teklupaj 03.12.2024
400/14.05.00.03/2024
Ennakkovaikutusten arviointi laadittu: Kyllä [ ] Ei [ ]
Valmistelija
Ympäristösihteeri p. 040 344 7305
Jätelain (646/2011) 32 §:n ja 41 §:n sekä Jokilaaksojen
jätelautakunnan jätehuoltomääräysten 4 §:n mukaan kaikkien
vakinaiseen asumiseen käytettävien ja vapaa-ajan kiinteistöjen on
oltava kiinteistöittäisen jätehuollon piirissä. Kunnan järjestämän
jätteenkuljetuksen alueella, kaikkien asuinkelpoisten kiinteistöjen on
liityttävä jätehuoltoon. Kiinteistöittäisen jätteenkuljetuksen
järjestämisestä vastaa Jokilaaksojen jätelautakunnan
jätehuoltomääräysten 6 §:n mukaan Vestia Oy.
Jokilaaksojen jätelautakunta on siirtänyt jätehuoltoon liittymättömien
kiinteistöjen käsittelyn Nivalan kaupungissa
ympäristönsuojeluviranomaiselle 13.10.2023 § 32. Tätä ennen
jätelautakunta kehotti kahdesti kirjeitse asianosaisia liittymään
kunnalliseen jätteenkuljetukseen. Nivalan kaupungin hallintosäännön
mukaan ympäristönsuojeluviranomaisena toimii tekninen lupajaos.
Ympäristösihteeri lähetti asianosaiselle -------------------------------------------------------------------------------- kirjeen, jossa kehotti asianosaista järjestämään kiinteistöittäisen jätehuollon jätelainsäädännön ja jätehuoltomääräysten mukaiseksi 31.5.2024 mennessä. Kirjeessä on todettu, että mikäli kehotusta ei noudateta, voidaan asian käsittely siirtää tekniselle lupajaokselle, joka voi tarvittaessa tehostaa vaatimusta erillisen hallintopakkomenettelyn avulla.
Vestia Oy:ltä 11.10.2024 saadun tiedon mukaan kiinteistöä ei ole
liitetty kiinteistöittäiseen jätekuljetukseen.
Jätelain 129 §:n perusteella valvontaviranomainen voi tehostaa
määräystä uhkasakolla. Jätelain 24 §:n mukaan
valvontaviranomaisena toimii ympäristönsuojeluviranomainen.
Esittelijä
Ympäristösihteeri Vilppola Mirva
Päätösesitys
Tekninen lupajaos harkitsee velvoittavansa asianosaisen jätelain 126 §:n nojalla saattamaan toimintansa jätelain ja jätehuoltomääräysten mukaiseksi, eli liittymään järjestettyyn jätteenkuljetukseen tekemällä sopimuksen säännöllisestä tyhjennysvälistä Vestia Oy:n kanssa tai vaihtoehtoisesti tekemään sopimuksen yhteisen jäteastian käyttämisestä. Määräyksen noudattamisen tehosteeksi voidaan asettaa uhkasakkolain (1113/1990) mukainen sakon uhka.
Tekninen lupajaos varaa kiinteistön omistajalle uhkasakkolain (1113/1990) 5 luvun 22 §:n mukaisesti mahdollisuuden antaa asiassa kirjallinen selitys ennen uhkasakon asettamista. Kirjallinen selitys tulee jättää neljän (4) viikon kuluessa kuulemiskirjeen vastaanottamisesta osoitteeseen Nivalan kaupunki, kirjaamo, Kalliontie 15, 85500 Nivala tai sähköpostitse kirjaamo@nivala.fi. Selityksen antamatta jättäminen ei estä asian käsittelyä.
Perustelut
Jätehuoltoyhtiöltä saatujen tietojen perusteella asianosaisten asumisessa syntyviä jätteitä ei tällä hetkellä luovuteta kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen. Jätelain 32 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan kunnan on järjestettävä muun muassa asumisessa syntyvän jätteen jätehuolto. Jätelain 41 §:n mukaan kiinteistön haltijan tai muun jätteen haltijan on puolestaan luovutettava jätelain 32 §:n mukaisesti kunnan vastuulle kuuluva jäte alueella järjestettyyn kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen tai kunnan järjestämään alueellisen vastaanottopaikkaan. Kunnan ympäristönsuojeluviranomainen voi määrätä kiinteistönhaltijaa täyttämään velvollisuutensa. Jätelain 129 §:n mukaan valvontaviranomaisen on tehostettava, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta, antamaansa määräystä uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella. Asiassa sovelletaan mitä uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään. Asianomaiselle on varattava hallintolain 34 §:n mukaan tilaisuus lausua asiasta, sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun.
SOVELLETUT SÄÄDÖKSET
Jätelaki (646/2011) 8, 24, 32, 41, 126 ja 129 §
Hallintolaki (434/2003) 34 §
Uhkasakkolaki (1113/1990) 1 §, 4-5 §, 22-24 §
Jokilaaksojen jätehuoltomääräykset 4, 6, 7 ja 8 §
Päätös
OTE: Asianosainen, ympäristösihteeri
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |