RSS-linkki
Kokousasiat:https://poytakirjat.nivala.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://poytakirjat.nivala.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Tekninen lupajaos
Pöytäkirja 08.10.2024/Pykälä 61
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Edellinen asia | Seuraava asia |
Kiinteistökohtaiseen järjestettyyn jätteenkuljetukseen liittyminen, kiinteistö 535-402-0016-0172
Teklupaj 08.10.2024 § 61
358/14.05.00.03/2024
Ennakkovaikutusten arviointi laadittu: Kyllä [ ] Ei [ ]
Valmistelija
Ympäristosihteeri p. 040 344 7305
Jätelain (646/2011) 32 §:n ja 41 §:n sekä Jokilaaksojen jätelautakunnan jätehuoltomääräysten 4 §:n mukaan kaikkien vakinaiseen asumiseen käytettävien ja vapaa-ajan kiinteistöjen on oltava kiinteistöittäisen jätehuollon piirissä. Kunnan järjestämän jätteenkuljetuksen alueella, kaikkien asuinkelpoisten kiinteistöjen on liityttävä jätehuoltoon. Kiinteistöittäisen jätteenkuljetuksen järjestämisestä vastaa Jokilaaksojen jätelautakunnan jätehuoltomääräysten 6 §:n mukaan Vestia Oy.
Jokilaaksojen jätelautakunta on siirtänyt jätehuoltoon liittymättömien kiinteistöjen käsittelyn Nivalan kaupungissa ympäristönsuojeluviranomaiselle 13.10.2023 § 32. Tätä ennen jätelautakunta kehotti kahdesti kirjeitse asianosaisia liittymään kunnalliseen jätteenkuljetukseen. Nivalan kaupungin hallintosäännön mukaan ympäristönsuojeluviranomaisena toimii tekninen lupajaos.
Ympäristösihteeri lähetti asianosaiselle ------------------------------------------------------ kirjeen, jossa kehotti asianosaista järjestämään kiinteistöittäisen jätehuollon jätelainsäädännön ja jätehuoltomääräysten mukaiseksi 15.4.2024 mennessä. Kirjeessä on todettu, että mikäli kehotusta ei noudateta, voidaan asian käsittely siirtää tekniselle lupajaokselle, joka voi tarvittaessa tehostaa vaatimusta erillisen hallintopakkomenettelyn avulla.
Vestia Oy:ltä 12.9.2024 saadun tiedon mukaan kiinteistöä ei ole liitetty kiinteistöittäiseen jätekuljetukseen.
Jätelain 129 §:n perusteella valvontaviranomainen voi tehostaa määräystä uhkasakolla. Jätelain 24 §:n mukaan valvontaviranomaisena toimii ympäristönsuojeluviranomainen.
Esittelijä
Ympäristösihteeri Vilppola Mirva
Päätösesitys
Tekninen lupajaos harkitsee velvoittavansa asianosaisen jätelain 126 §:n nojalla saattamaan toimintansa jätelain ja jätehuoltomääräysten mukaiseksi, eli liittymään järjestettyyn jätteenkuljetukseen tekemällä sopimuksen säännöllisestä tyhjennysvälistä Vestia Oy:n kanssa tai vaihtoehtoisesti tekemään sopimuksen yhteisen jäteastian käyttämisestä. Määräyksen noudattamisen tehosteeksi voidaan asettaa uhkasakkolain (1113/1990) mukainen sakon uhka.
Tekninen lupajaos varaa kiinteistön omistajalle uhkasakkolain (1113/1990) 5 luvun 22 §:n mukaisesti mahdollisuuden antaa asiassa kirjallinen selitys ennen uhkasakon asettamista. Kirjallinen selitys tulee jättää neljän (4) viikon kuluessa kuulemiskirjeen vastaanottamisesta osoitteeseen Nivalan kaupunki, kirjaamo, Kalliontie 15, 85500 Nivala tai sähköpostitse kirjaamo@nivala.fi. Selityksen antamatta jättäminen ei estä asian käsittelyä.
Perustelut
Jätehuoltoyhtiöltä saatujen tietojen perusteella asianosaisten asumisessa syntyviä jätteitä ei tällä hetkellä luovuteta kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen. Jätelain 32 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan kunnan on järjestettävä muun muassa asumisessa syntyvän jätteen jätehuolto. Jätelain 41 §:n mukaan kiinteistön haltijan tai muun jätteen haltijan on puolestaan luovutettava jätelain 32 §:n mukaisesti kunnan vastuulle kuuluva jäte alueella järjestettyyn kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen tai kunnan järjestämään alueellisen vastaanottopaikkaan.
Kunnan ympäristönsuojeluviranomainen voi määrätä kiinteistönhaltijaa täyttämään velvollisuutensa. Jätelain 129 §:n mukaan valvontaviranomaisen on tehostettava, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta, antamaansa määräystä uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella. Asiassa sovelletaan mitä uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään. Asianomaiselle on varattava hallintolain 34 §:n mukaan tilaisuus lausua asiasta, sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun.
SOVELLETUT SÄÄDÖKSET
Jätelaki (646/2011) 8, 24, 32, 41, 126 ja 129 §
Hallintolaki (434/2003) 34 §
Uhkasakkolaki (1113/1990) 1 §, 4-5 §, 22-24 §
Jokilaaksojen jätehuoltomääräykset 4, 6, 7 ja 8 §
Päätös
Hyväksyttiin yksimielisesti.
OTE: Asianosainen, ympäristösihteeri
Edellinen asia | Seuraava asia |
Kiinteistökohtaiseen järjestettyyn jätteenkuljetukseen liittyminen, kiinteistö 535-402-0016-0172
Teklupaj 08.10.2024 § 61
358/14.05.00.03/2024
Ennakkovaikutusten arviointi laadittu: Kyllä [ ] Ei [ ]
Valmistelija
Ympäristosihteeri p. 040 344 7305
Jätelain (646/2011) 32 §:n ja 41 §:n sekä Jokilaaksojen jätelautakunnan jätehuoltomääräysten 4 §:n mukaan kaikkien vakinaiseen asumiseen käytettävien ja vapaa-ajan kiinteistöjen on oltava kiinteistöittäisen jätehuollon piirissä. Kunnan järjestämän jätteenkuljetuksen alueella, kaikkien asuinkelpoisten kiinteistöjen on liityttävä jätehuoltoon. Kiinteistöittäisen jätteenkuljetuksen järjestämisestä vastaa Jokilaaksojen jätelautakunnan jätehuoltomääräysten 6 §:n mukaan Vestia Oy.
Jokilaaksojen jätelautakunta on siirtänyt jätehuoltoon liittymättömien kiinteistöjen käsittelyn Nivalan kaupungissa ympäristönsuojeluviranomaiselle 13.10.2023 § 32. Tätä ennen jätelautakunta kehotti kahdesti kirjeitse asianosaisia liittymään kunnalliseen jätteenkuljetukseen. Nivalan kaupungin hallintosäännön mukaan ympäristönsuojeluviranomaisena toimii tekninen lupajaos.
Ympäristösihteeri lähetti asianosaiselle ------------------------------------------------------ kirjeen, jossa kehotti asianosaista järjestämään kiinteistöittäisen jätehuollon jätelainsäädännön ja jätehuoltomääräysten mukaiseksi 15.4.2024 mennessä. Kirjeessä on todettu, että mikäli kehotusta ei noudateta, voidaan asian käsittely siirtää tekniselle lupajaokselle, joka voi tarvittaessa tehostaa vaatimusta erillisen hallintopakkomenettelyn avulla.
Vestia Oy:ltä 12.9.2024 saadun tiedon mukaan kiinteistöä ei ole liitetty kiinteistöittäiseen jätekuljetukseen.
Jätelain 129 §:n perusteella valvontaviranomainen voi tehostaa määräystä uhkasakolla. Jätelain 24 §:n mukaan valvontaviranomaisena toimii ympäristönsuojeluviranomainen.
Esittelijä
Ympäristösihteeri Vilppola Mirva
Päätösesitys
Tekninen lupajaos harkitsee velvoittavansa asianosaisen jätelain 126 §:n nojalla saattamaan toimintansa jätelain ja jätehuoltomääräysten mukaiseksi, eli liittymään järjestettyyn jätteenkuljetukseen tekemällä sopimuksen säännöllisestä tyhjennysvälistä Vestia Oy:n kanssa tai vaihtoehtoisesti tekemään sopimuksen yhteisen jäteastian käyttämisestä. Määräyksen noudattamisen tehosteeksi voidaan asettaa uhkasakkolain (1113/1990) mukainen sakon uhka.
Tekninen lupajaos varaa kiinteistön omistajalle uhkasakkolain (1113/1990) 5 luvun 22 §:n mukaisesti mahdollisuuden antaa asiassa kirjallinen selitys ennen uhkasakon asettamista. Kirjallinen selitys tulee jättää neljän (4) viikon kuluessa kuulemiskirjeen vastaanottamisesta osoitteeseen Nivalan kaupunki, kirjaamo, Kalliontie 15, 85500 Nivala tai sähköpostitse kirjaamo@nivala.fi. Selityksen antamatta jättäminen ei estä asian käsittelyä.
Perustelut
Jätehuoltoyhtiöltä saatujen tietojen perusteella asianosaisten asumisessa syntyviä jätteitä ei tällä hetkellä luovuteta kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen. Jätelain 32 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan kunnan on järjestettävä muun muassa asumisessa syntyvän jätteen jätehuolto. Jätelain 41 §:n mukaan kiinteistön haltijan tai muun jätteen haltijan on puolestaan luovutettava jätelain 32 §:n mukaisesti kunnan vastuulle kuuluva jäte alueella järjestettyyn kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen tai kunnan järjestämään alueellisen vastaanottopaikkaan.
Kunnan ympäristönsuojeluviranomainen voi määrätä kiinteistönhaltijaa täyttämään velvollisuutensa. Jätelain 129 §:n mukaan valvontaviranomaisen on tehostettava, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta, antamaansa määräystä uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella. Asiassa sovelletaan mitä uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään. Asianomaiselle on varattava hallintolain 34 §:n mukaan tilaisuus lausua asiasta, sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun.
SOVELLETUT SÄÄDÖKSET
Jätelaki (646/2011) 8, 24, 32, 41, 126 ja 129 §
Hallintolaki (434/2003) 34 §
Uhkasakkolaki (1113/1990) 1 §, 4-5 §, 22-24 §
Jokilaaksojen jätehuoltomääräykset 4, 6, 7 ja 8 §
Päätös
Hyväksyttiin yksimielisesti.
OTE: Asianosainen, ympäristösihteeri
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |