Dynasty tietopalvelu Haku RSS Nivalan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://poytakirjat.nivala.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://poytakirjat.nivala.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 07.10.2024/Pykälä 353

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


 

 

Lausunto Toholampi-Lestijärvi tuulipuiston ympäristövaikutusten YVA-selostuksesta

 

Aikaisempi käsittely

Khall 01.02.2021 § 27

91/10.02.02/2021

 

 Khall 07.10.2024 § 353  

334/00.01.08/2024  

 

Ennakkovaikutusten arviointi laadittu: Kyllä [ ] Ei [x ]

 

 Liitteet: Lausuntopyyntö, YVA-ohjelma

Valmistelija 

 Maanmittausteknikko puh. 040 344 7285

 

Tuulivoimayhtiö wpd Finland Oy suunnittelee 49 tuulivoimalan suuruisen maatuulivoimapuiston rakentamista Toholammin ja Lestijärven kuntien alueelle (kuva 1). Hankkeesta toteutetaan ympä-ristövaikutusten arvioinnista annetun lain ja asetuksen mukainen ympäristövaikutusten arviointi (YVA). Tähän ympäristövaikutusten arviointiohjel-maan on koottu suunnitelma ympäristövaikutusten arvioinnin toteuttamisesta. Samanaikaisesti arvioinnin kanssa laaditaan tuulivoima-alueen osayleiskaavat Toholammin ja Lestijärven kuntien alueella.

 

Hankkeesta toteutettu v. 2013-2016 ympäristö-vaikutusten arvioinnista annetun lain ja asetuksen mukainen ympäristövaikutusten arviointi (YVA). Samanaikaisesti arvioinnin kanssa on laadittu tuulivoima-alueen osayleiskaavoja. Ne ovat hyväksyttyjä ja vahvistettuja seuraavasti: Lestijärvi: Vaasan hallinto-oikeuden päätös 5.6.2019 NRO 19/0263/3 ja kunnanvaltuuston hyv. 6.7.2017 § 57, Toholampi: Kunnanvaltuuston hyväksymä 29.5.2017 § 16, Vaasan hallinto-oikeuden päätös 17.12.2019 NRO 19/0621/3 ja Korkeimman hallinto-oikeuden päätös 14.5.2020 NRO 115/1/20. Nyt käsillä olevassa päivityksessä on tarkoitus käydä läpi YVA-prosessi ja tarkistaa osayleiskaavoja pieniltä osin, koska hankealueen tuulivoimaloiden kokonaiskorkeutta ja maksimitehoa halutaan voimaloiden tekniikan kehittymisen myötä korottaa. Samalla päivitetään hankkeen sähkönsiirtoa. Uusien sähköasemien sijaintien vuoksi myös hankealuerajaus laajenee vähäisissä määrin (kuva 2). Tavoitteena on, että hankkeen YVA- ja kaavoitusmenettelyn päivitykset saatettaisiin loppuun vuosien 2020-2021 aikana ja tarvittavien lupien saamisen jälkeen alueen rakentamistyöt päästäisiin aloittamaan vuosien 2021-2022 aikana.

Tuulipuistohankkeen voimaloista 9 sijoittuu Lestijärven kunnan puolelle. Nämä 9 voimalaa (yhteensä noin 72 MW) eli nk. "Lestijärven puoli" liitettäisiin alustavan suunnitelman mukaan Fingridin uuteen 110/400 kV sähköasemaan noin 8,5 km pitkällä 110 tai 400 kV -ilmajohdolla, joka sijoittuisi koko matkaltaan olemassa olevien 400 kV -ilmajohtojen viereen.

 

Toholampi-Lestijärvi tuulipuistohankkeen loput 40 voimalaa eli nk. "Toholammin puoli" (yhteensä noin 320 MW) liitettäisiin Fingridin Uusnivalan 400 kV -sähköasemalle noin 40 km pitkällä 110 tai 400 kV -liityntäjohdolla. Noin 30 km reitistä kulkee olemassa olevien 2 x 400 kV johtojen vieressä, noin 6 km seurailee olemassa olevia paikallisteitä ja noin 4 km tullee uuteen maastokäytävään. Vaihtoehtoisena linjauksena on sähkönsiirto Länsi-Toholammin tuulipuiston kautta kaakkoon 110 tai 400 kV ilmajohdolla Lestijärven koontiasemalle Lestijärvelle, josta edelleen uudella 110 tai 400 kV ilmajohdolla etelään Alajärven sähköasemalle. Reitillä oleva Lestijoen kohta voidaan tehdä alituksena maakaapelilla tai asentaa Lestijoen ylittävän sillan siltarakenteisiin. Sähkönsiirron vaihtoehtona VE1 tutkitaan yllä mainittujen voimalinjojen toteuttamista 400 kV linjoina ja vaihtoehtona VE2 hankkeen yllä mainittujen voimalinjojen toteuttamista 110 kV linjoina.

400 kv:n voimajohtolinja edellyttää YVA-lain mukaista menettelyä, joka laaditaan osana tuulipuiston ympäristövaikutusten arviointiprosessia. 110 kV:n voimalinjojen osalta prosessi käsittää Sähkömarkkinalain edellyttämän lupaprosessin. Molempien pohjaksi laaditaan erilliset ympäristöselvitykset, sisältäen mm. seuraavat osatehtävät:

 

. Luontotyyppi- ja kasvillisuusselvitys

. Pesimälinnustoselvitys

. Liito-oravaselvitys

. Arkeologinen selvitys

. Maisemaselvitys (kuvasovittein)

. Nykyinen maankäyttö (asutus, suojelualueet, kaavatilanne jne.)

. Maa- ja kallioperä (karttaperusteisesti)

 

Valmistelijan ehdotus

 

 Nivalan kaupunki toteaa lausuntonaan, että vertailtaessa sähkönsiirron reittivaihtoehtoja, tulee Uusnivalan reittivaihtoehdossa sähkönsiirto toteuttaa Nivalan kaupungin alueella maakaapelein.

 

Esittelijä 

 Kaupunginjohtaja Karikumpu Päivi

 

Päätösesitys 

 Kaupunginhallitus päättää hyväksyä valmistelijan ehdotuksen.

 

Päätös Hyväksyttiin teknisellä korjauksella.

 Hyväksyttiin.

 

Merk. Maanmittausteknikko Juha Peltomaa oli paikalla tämän pykälän käsittelyn aikana klo 14.40-14.45.

 

 

OTE: Tekninen johtaja, maanmittausteknikko, Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne - ja ympäristökeskus (ELY-keskus)18.2.2021 mennessä osoitteeseen Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus, Venetjoki, PL 77, 67101 Kokkola tai sähköpostilla kirjaamo.etela-pohjanmaa@ely-keskus.fi. Lausunnossa pyydetään viittaamaan diaarinumeroon EPOELY/1873/2020

 

 

 

 

Khall 07.10.2024 § 353  

334/00.01.08/2024  

 

Ennakkovaikutusten arviointi laadittu: Kyllä [ ] Ei [ ]

 

Oheismateriaali: Lausuntopyyntö

Linkki aineistoon:

 www.ymparisto.fi/toholampilestijarventuulipuistoYVA

 

Valmistelija 

 Maankäyttöpäällikkö p. 040 344 7285

 

Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) pyytää lausuntoa Ympäristövaikutusten

Toholampi-Lestijärven tuulipuisto, Toholampi ja Lestijärvi arviointiselostuksesta 11.10.2024 mennessä.

 

WPD Finland Oy suunnittelee 49 tuulivoimalasta koostuvan tuulipuiston rakentamista Toholammin ja Lestijärven kuntien alueille. Puiston yksittäisten voimaloiden maksimiteho on 8 MW ja hankkeen kokonaisteho on 392 MW. Tuulivoimalat ovat kokonaiskorkeudeltaan enintään 270 metriä ja niiden lapapituus on enintään 100 metriä. Hankealue sijaitsee Toholammin ja Lestijärven kuntien alueella, noin 8 kilometriä Toholammin keskustasta kaakkoon ja noin 7 kilometriä Lestijärven kirkonkylästä luoteeseen seututien 775 itäpuolella.

Tuulivoimaloiden lisäksi hankkeessa rakennetaan sähkönsiirtoverkostoa ja rakennusja huoltoteitä. Puiston sisäinen sähkönsiirto toteutetaan maakaapeleilla. Lestijärven alueen 9 voimalan osalta liityntä valtakunnan verkkoon toteutetaan noin 8,5 km pitkällä 110 tai 400 kV voimajohdolla etelän suuntaan uuteen Lestijärven koontiasemaan. Toholammin kunnassa sijaitsevat 40 voimalaa liitetään 40 km pitkällä 110 tai 400 kV voimajohdolla Nivalan kaupungissa sijaitsevalle Fingridin Uusnivalan sähköasemalle tai Länsi-Toholammin tuulipuistoalueen kautta Lestijärven koontiasemalle.

Hankkeesta on toteutettu v. 2013-2016 ympäristövaikutusten arvioinnista annetun lain mukainen ympäristövaikutusten arviointi (YVA). Tuulivoima-alueen osayleiskaava on hyväksytty alueelle korkeimman hallinto-oikeuden päätöksellä (14.5.2020 NRO

115/1/20).

Vireillä olevan YVA-menettelyn ja osayleiskaavan avulla on tarkoitus korottaa hankealueen tuulivoimaloiden kokonaiskorkeutta ja maksimitehoa voimaloiden tekniikan kehittymisen myötä. Samalla päivitetään hankkeen sähkönsiirtoa ja uusien sähköasemien sijaintien vuoksi hankealuerajaus laajenee vähäisissä määrin.

 

Tarkasteltavat vaihtoehdot

Ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä tarkastellaan tuulivoimaloiden osalta alla olevia vaihtoehtoja:

 

Vaihtoehto 0: voimassa olevan osayleiskaavan mukainen hankevaihtoehto eli 49 voimalaa, joiden lapapituus on noin 65 metriä, kokonaiskorkeus enintään 230 metriä

ja maksimiteho n. 3 MW (yht. 147 MW).

 

Vaihtoehto 0+: 49 voimalaa, joiden lapapituus on enintään 85 metriä, kokonaiskorkeus enintään 230 metriä ja maksimiteho n. 5,4 MW (yht. 266,9 MW).

 

Vaihtoehto 1: 49 voimalaa, joiden lapapituus on enintään 100 metriä, kokonaiskorkeus enintään 270 metriä ja maksimiteho 8 MW (yht. 392 MW).

 

Sähkönsiirron vaihtoehdot:

 

Vaihtoehto 1 (VE1): siirtolinjat tuulivoimapuistolta valtakunnan verkkoon toteutetaan 400 kV jännitteisinä.

 

Vaihtoehto 2 (VE2): siirtolinjat tuulivoimapuistolta valtakunnan verkkoon toteutetaan 110 kV jännitteisinä.

 

YVA-menettelyn tavoitteena on edistää hankkeen kannalta merkittävien ympäristövaikutusten tunnistamista, arviointia ja huomioonottamista suunnittelussa ja päätöksenteossa sekä samalla lisätä kansalaisten tiedonsaantia ja osallistumismahdollisuuksia. YVA-menettelyssä ei tehdä hanketta koskevia päätöksiä, vaan tavoitteena on tuottaa monipuolista tietoa päätöksenteon perustaksi.

 

Yhteysviranomainen katsoo lausunnossaan, että mikäli Toholammin kunnan alueella sijaitsevien voimaloiden osalta sähkönsiirto on tarkoitus toteuttaa joko pohjoiseen Uusnivalan sähkönsiirtoasemalle tai Länsi-Toholammin tuulipuiston kautta Lestijärven koontiasemalle eikä jakautuen samanaikaisesti kumpaankin suuntaan, tulee reittejä

tarkastella erillisinä vaihtoehtoina. Näin vaihtoehtotarkasteluun saadaan tarvittavaa tietoa vaihtoehtoisten reittien ympäristövaikutuksista. Arviointiselostusvaiheessa tulee

myös erottaa selkeästi eri merkinnöllä sähkönsiirron vaihtoehdot tuulivoimaloiden vaihtoehdoista, kun arviointiohjelmassa sekä sähkönsiirron että tuulivoimaloiden vaihtoehdoista on käytetty merkintöjä VE1 ja VE2. Sähkönsiirtovaihtoehdot tulee

kuvata selkeästi kartoilla. Arvioitavat vaihtoehdot tulee olla lähtökohtaisesti toteutuskelpoisia, joten sähkönsiirron vaihtoehtojen valinnassa tulee huomioida Fingrid Oyj:n lausunto, jonka

mukaan arviointiohjelmassa esitetty liityntävaihtoehto Uusnivalan sähköasemalle ei ole mahdollinen liityntäratkaisu.

 

Vakmistelijan ehdotus

 

Koska sähkönsiirrossa on päädytty ratkaisuun, jossa pohjoispuolen voimalat eivät liity Uusnivalan sähköasemalle, ei Nivalan kaupungilla ole huomauttamista hankkeen ympäristönvaikutusten arviointiselostuksesta.

 

 

Esittelijä 

 Kaupunginjohtaja Karikumpu Päivi

 

Päätösesitys 

 Kaupunginhallitus päättää hyväksyä valmistelijan ehdotuksen.

 

Päätös 

 Hyväksyttiin.

 

 

OTE: 11.10.2024 mennessä sähköpostilla kirjaamo.etela-pohjanmaa@ely-keskus.fi. Lausunnossa pyydetään viittaamaan diaarinumeroon EPOELY/1873/2020

 

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa