RSS-linkki
Kokousasiat:https://poytakirjat.nivala.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://poytakirjat.nivala.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Opetuslautakunta
Pöytäkirja 13.09.2022/Pykälä 92
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Liite14 | Esiopetuksen opetussuunnitelma 2016, päivitetty 5/2022 | |
Liite15 | LIITE_Esiopetuksen_opetussuunnitelman_perusteiden_2014_muutokset (1)(1) |
Esiopetuksen opetussuunnitelma 2016 / muutokset 1.8.2022
Sivistyslautakunta 29.3.2016 § 26
Esiopetuksen opetussuunnitelma 2016
Valmistelija varhaiskasvatuspäällikkö
Opetushallitus on 22.12.2014 (102/011/2014) päättänyt Esiopetuksen perusteista. Päätös edellyttää esiopetuksen järjestäjiltä paikallisen opetussuunnitelman muuttamista. Esiopetuksen järjestäjän tulee laatia ja hyväksyä petussuunnitelma noudattaen, mitä näissä perusteissa on määrätty.
Esiopetuksen opetussuunnitelma tulee ottaa käyttöön viimeistään 1.8.2016.
Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet on perusopetuslain mukainen Opetushallituksen antama valtakunnallinen määräys, jonka mukaan paikallinen esiopetuksen opetussuunnitelma laaditaan ja esiopetus toteutetaan. Opetussuunnitelman perusteiden laatimista ohjaavat erityisesti perusopetuslaki ja -asetus sekä esiopetuksen tavoitteita määrittävä valtioneuvoston asetus.
Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden tehtävänä on edistää
laadukkaan ja yhtenäisen esiopetuksen yhdenvertaista toteutumista koko maassa. Uudistuksen valmistelun lähtökohtana ovat lasten kasvuympäristön ja esiopetuksen toimintaympäristön muutosten tuomat haasteet tällä hetkellä ja tulevaisuudessa.
Opetussuunnitelman perusteet on päätös esiopetuksen tavoitteista ja keskeisistä sisällöistä, huoltajien ja esiopetuksen henkilöstön yhteistyöstä sekä oppilashuollon keskeisistä periaatteista ja opetustoimeen kuuluvan oppilashuollon tavoitteista. Esiopetus on opetuksen ja kasvatuksen kokonaisuus, jossa eri osa-alueiden tavoitteet liittyvät yhteen ja muodostavat toimintakulttuurin perustan. Tämän vuoksi esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet sisältää esiopetuksen tavoitteita koskevien määräysten lisäksi niiden ymmärtämistä avaavaa .tekstiä.
Nivalassa esiopetusta annetaan suomen kielellä. Nivalassa on käytössä kaikkien esiopetuksen yksiköiden yhteinen opetussuunnitelma, jota täydennetään yksikkökohtaisilla suunnitelmilla. Opetussuunnitelma julkaistaan Pedanet-sivustolla ja kaupungin nettisivuilla http://www.nivala.fi/koulupalvelut/
Esiopettajat ovat olleet laatimassa opetussuunnitelmaa vuosina 2015-2016. Esiopetussuunnitelmaa ja sen toteutumista arvioidaan vuosittain esiopettajien yhteisessä kokoontumisessa. Lapsille ja huoltajille laadittiin kysely keväällä 2015, jonka tuloksia on hyödynnetty opetussuunnitelman laadinnassa. Tarkoituksena on järjestää kysely lapsille ja heidän vanhemmilleen vuosittain.
Nivalassa esiopetusta järjestetään sivukylien koulujen esiopetusryhmissä sekä päiväkodeissa. Jokaiselle lapselle laaditaan syksyllä Esiopetuksen oppimissuunnitelma eli LEO yhteistyönä vanhempien ja esiopettajan kanssa. LEO:ssa laaditaan ja kuvataan lapsen yksilölliset tavoitteet esiopetusvuodelle. Käytössä on myös Eskarin arki -materiaali, jota voidaan käyttää täydentämään LEO:aa.
vs. toimialajohtajan esitys
Nivalan kaupungin järjestämään esiopetukseen hyväksytään uusi esiopetuksen opetussuunnitelma käytettäväksi 1.8.2016 alkaen.
Päätös
Varhaiskasvatuspäällikkö Sari Suhonen esitteli asiaa lautakunnalle.
Lautakunta yksimielisesti hyväksyi esiopetuksen opetussuunnitelman ja päätti, että uusi OPS otetaan käyttöön 1.8.2016.
Ote alakoulut
varhaiskasvatuspäällikkö
päiväkotien johtajat
osastosihteeri
Opeltk 13.09.2022 § 92
427/12.00.01.00/2022
Ennakkovaikutusten arviointi laadittu: Kyllä [ ] Ei [ ]
Valmistelija
varhaiskasvatusjohtaja p. 040 344 7460
Opetushallitus on täsmentänyt useita opetussuunnitelmien perusteita ja määräyksiä, joiden tavoitteena on vahvistaa oppilaan ja opiskelijan oikeusturvaa ja oppimisympäristön turvallisuutta. Täsmennykset mahdollistavat nykyistä tehokkaammat ja oikea-aikaiset keinot puuttua kiusaamiseen, syrjintään, häirintään ja väkivaltaan esiopetuksessa, kouluissa ja oppilaitoksissa.
Täsmennykset perustuvat muutoksiin, jotka on tehty perusopetuslakiin, lakiin ammatillisesta koulutuksesta ja lukiolakiin. Lait edellyttävät jatkossa, että lapsen ja nuoren etu otetaan ensisijaisesti huomioon aina, kun opetusta tai koulutusta suunnitellaan, järjestetään tai siitä päätetään.
Muutokset tulevat voimaan 1.8.2022. Esi- ja perusopetuksen sekä koulutuksen järjestäjien on päivitettävä paikalliset opetussuunnitelmat siten, että ne vastaavat annettuja määräyksiä ja ovat käytössä elokuun alkuun mennessä.
Esiopetuksessa pidetään huolta koko yhteisön fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta turvallisuudesta. Lasta tulee suojata väkivallalta, kiusaamiselta ja muulta häirinnältä. Lapsella on oikeus saada lohdutusta sitä tarvitessaan. Esiopetuksessa ei sallita kiusaamista, väkivaltaa eikä häirintää. Kiusaaminen tunnistetaan, siihen puututaan ja sitä ehkäistään tietoisesti ja suunnitelmallisesti osana toimintakulttuurin kehittämistä. Olennaista kiusaamisen ennaltaehkäisyssä on tukea lasten vertaissuhteita ja yhteisön hyvinvointia. Henkilöstöllä on keskeinen rooli lasten sosiaalisten ja emotionaalisten taitojen harjoittelun ja kehittymisen tukemisessa. Lasten kanssa opetellaan tunnistamaan ja ratkaisemaan ristiriitoja rakentavasti. Aikuisen läsnäolo ja antama ohjaus vuorovaikutustilanteissa on tärkeää. Häirintä-, kiusaamis- tai väkivaltatilanteista keskustellaan lasten huoltajien kanssa ja etsitään yhdessä ratkaisuja.
Valmistelijan ehdotus
Opetuslautakunta hyväksyy Esiopetuksen opetussuunnitelman muutokset 1.8.2022 lukien.
Esittelijä
Sivistysjohtaja Viitakangas Riitta
Päätösesitys
Opetuslautakunta hyväksyy Esiopetuksen opetussuunnitelman muutokset 1.8.2022 lukien.
Päätös
Hyväksyttiin.
OTE: varhaiskasvatusjohtaja
päiväkotien johtajat
alakoulut
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |